Ordföranden har ordet

Det har varit en mild och snöfattig vinter, vid något tillfälle har det varit ner mot – 15 grader i januari. Men i början av mars fick vi ett bakslag, det är inte så ovanligt så här års, det kom ca 25 cm snö under ett par dagar. Vi behöver en heldel nederbörd för att grundvattnet skall återkomma till normala nivåer. Detta innebär att vi inte skall slösa med vårt dricksvatten, att spola toaletterna med rent vatten är heltokigt. Vi måste tänka om när vi bygger nya bostäder, dricksvatten är ett livsmedel som inte är oändligt, vi måste vara rädda om det.

Men nu hoppas vi på våren, dagarna blir ljusare och längre, fåglarna blir mer aktiva med sitt uppiggande kvittrande och vårblommorna väntar på solens värme så att de kan börja växa. Så vi naturälskare får möjlighet att bara njuta och leta vårtecken.

Är man en god observatör på sin vandring i naturen, så kan även små saker i markerna bli intressanta. Jag var ute på en liten tur i skogen, ett måste tidigt på våren är att titta på hasselns små rosa blommor som är stjärnlika och mycket vackra. På min vandring passerade jag en stensatt bro, under den rinner en porlande bäck och det för medens tankarna tillbaka till den tiden då man var barn, det porlande vattnet var ett så bekant ljud. Efter en stund får jag se ett par skator som tjattrar, den ena skatan har en kvist i näbben. Man blir nyfiken på var de bygger sitt bo, skatan har redan observerat min nyfikenhet och sitter på marken på betryggande avstånd och väntar ut mig. Efter en stund flyger hon en bit men har full kontroll på mig. Nu börjar jag gå sakta och skatan flyger med kvisten, till de bo som hon håller på att bygga och jag lyckas se i vilket träd det är. Det här är inte något märkvärdigt på något sätt men känns ändå bra, när man gör små observationer i naturen.

Med denna lilla historia vill jag uppmana er naturvänner, ge er tid gör egna små upptäckter i naturen, det gör gott för kropp och skäl. Är du inte medlem i Naturskyddsföreningen, men är nyfiken på vad vi gör så hör gärna av dig till någon i styrelsen.

Kuno Nilsson