Ordföranden har ordet

Vi hade en del snö kvar i början av april. Sedan vände det och värmen började komma. Men det har inte varit så mycket nederbörd och det har redan börjat påverka grundvattnet i vissa områden. Under maj har vi haft riktig sommarvärme, man kan ju undra hur sommaren kommer att bli. Kanske kommer regnet då.

Den skira grönskan på trädens löv kom fort och varade ett par veckor. Vårblommorna har slagit ut i en rasande fart, har vi tur kanske vi har några blommande blommor vid midsommartid.

Vi har inlett ett samarbete med kommunen på Ostkustleden, på etapp 4, mellan Krokstorp och Mörtfors. Under våren har tre personer varit ute och röjt på sträckan som är 18 km och det tog en och en halv dag. Senare ska man renovera vindskydd norr om Götehult vid Marströmmens fiskevårdsområde i anslutning till leden. Det kommer även att sättas upp en del skyltar. Kommunen har sökt pengar som används i detta sk pilotprojekt.

Jag har vandrat en hel del på Ostkustleden under våren. När leden var nyanlagd gick den genom många fina gammelskogar. Tiden har gått, på gårdarna har det bytt ägare, det har medfört att det har avverkats på många ställen och det blir bara fler hyggen med åren, det är tyvärr ingen trevlig utveckling.

I mitten av maj hade DNF Turista hemma och Mångfaldens dag. Vi hade en tipsrunda som några gick, många drack kaffe med våfflor till. Alla verkade trivas och njöt av det fina vårvädret.

Jag vill önska alla naturvårdare en riktig skön sommar och ett stort tack till er alla som arbetar ideellt i föreningen.

Oj, vad fort tiden går, snart är det midsommar! Som traditionen bjuder firar DNF midsommarfest vid Naturcenter, alla är varmt välkomna!

Kuno Nilsson